KK-Valmennus
KK-Valmennus
25
04
2019

Miksi crossfittaajat ovat vahvempia kuin sinä?

Crossfit urheilijoita pidetään helposti jumalasta seuraavina hahmoina, jotka nostavat painoja kuten painonnostajat, kyykkäävät kuin voimannostajat, heittävät permannolla volttisarjoja kuten telinevoimistelijat, juoksevat cooperissa 4000 m ja kaikki tämä tapahtuu vielä aikaa vastaan kellotettuna, ilman paitaa. Monesti tällaisiin epäinhimillisiin tuloksiin päästään kuitenkin, ulkopuolisen silmin, melko epäloogisilla ja järjettömiltä vaikuttavilla treenimetodeilla ja helppona selityksenä urheilijoiden kovalle kunnolle sekä kreikkalaisroomalaisista patsaista tutuille ulkonäöille pidetäänkin kiellettyjä aineita eli dopingia. Vaikka dopingin käytön kieltäminen Crossfit piireissä onkin todella naiivia, on niiden pitäminen morpheuksen punaisen ja sinisen pillerin tapaan mustavalkoisena vastauksena kaikkeen vielä typerämpää. Tämän tekstin tarkoituksena onkin kertoa asioita, joista muut urheilulajit voisivat ottaa enemmän oppia Crossfit urheilijoilta eli toisin sanoen kertoa syy sille, miksi Crosfittaajat ovat vahvempia kuin sinä.

Säännöt vs. oletukset

Monissa lajeissa turvallisuuden takaamiseksi, tuomaroinnin helpottamiseksi, urheiluinnon lamauttamiseksi sekä lukemattomiksi muiksi syiksi ollaan kehitelty äärimmäisen paljon erilaisia sääntöjä. Säännöt ovat monessa mielessä hyvinkin tarpeellisia, mutta erityisesti vanhoissa urheilulajeissa niiden suuri määrä on johtanut tilanteeseen, jossa keskivertoharrastaja ei välttämättä ole täysin perillä kaikista suoritusta oikeasti rajoittavista säännöistä. Sääntöjen lukematta jättäminen sekä niiden tarkoitusperän ymmärryksen puute onkin luonut monissa lajeissa vierelleen täysin virallisten sääntöjen ulkopuolella olevia, mutta silti suoritusta rajoittavia oletuksia eli luuloja. Oletukset ovat aikojen saatossa syntyneitä käsityksiä siitä, miten lajia tulisi harrastaa ja näitä saattaa monesti olla hyvin paljon enemmän kuin todellisuudessa oikeasti rajoittavia sääntöjä. Suurimmat oletukset koskevat usein esteettisiin eli liikkeiden suorituksen ulkonäköön liittyviin asioihin. Toisaalta oletuksia käytettävistä varusteista sekä ympäristöistä, jossa lajia tulisi harrastaa on myös todella paljon. Hyviä esimerkkejä näistä ovat esimerkiksi jalkineet, joita tuppaa jokaikiselle lajille olemaan omanlaiset, vaikka todellisuudessa säännöissä jalkineille ei useinkaan ole kovinkaan kummoisia rajoituksia. Painonnostossa voi kilpailla ihan perinteisissä lenkkareissa ja hiihtäminenkin onnistuu jopa puusuksilla. Toisaalta osa oletuksista saattaa liittyä myös lajiteknisiin ja taktisiin asioihin. Jalkapallossa tulee pitää 4 tai 5 puolustavaa pelaajaa, leuanvedossa lantio ei saa keinua, painonnostossa nostot pitää tehdä aina kyykyn kautta, nyrkkeilyssä käsiä tulee pitää pään edessä jne.

Siinä, missä vanhemmissa urheilulajeissa suoritusta rajoittaa pääasiassa säännöt, niin uudemmissa lajeissa, missä sääntöjä ei vielä olla ehditty niin paljon kirjoittaa, suoritusta rajaa pääasissa oletukset siitä, kuinka lajia tulisi harrastaa. CrossFit kuuluu lyhyen historiansa johdosta selkeästi tähän jälkimmäiseen kerhoon, sillä kilpailusuorituksia rajoittavia sääntöjän on vielä melko vähän. Tästä syystä suurimman rajoituksen lajin sisälle tuokin vanhoista lajeista tuodut oletukset siitä, miltä liikkeiden tulisi näyttää. Oletuksilla voidaan tarkoittaa esimerkiksi sitä, että Crossfitissa tehtyjen liikkeiden tulisi näyttää samalta kuin perinteisissä lajeissa, jonka elementtejä Crossfit sisältää tai sitä, että Crossfitissa kilpailla voi ainoastaan ilman paitaa. Monesti voidaan esimerkiksi olettaa, että Crossfitissa tempauksen tulisi näyttää täysin samalta kuin olympialavan vastaavan niminen suoritus tai, että käsiseisonnan tulisi jäljitellä telinevoimistelijan permantosarjan pakollista liikettä.

Millä on oikeasti merkitystä?

Mikäli urheilija ajattelee lajin olevan jotakin, mitä ei ole aikaisemmin tehty tai urheijalla ei ole täydellistä kuvaa telinevoimistelijan käsiseisonnasta, painonnostajan tempauksesta, ei myöskään oletuksia lajin suorituksista ole päässyt syntymään. Tästä syystä Crossfit onnistuukin luomaan hyvin vapaanoloisen kuvan omasta lajistaan. Tällöin Crossfitin voidaan ajatella olevan sama asia kuin keksittäisiin kaikki urheilu uudestaan. Siinä missä voit liikkua käytännössä miten tai missä tahansa ja kutsua sitä urheiluksi, voi saman tehdä myös Crossfitin nimissä. Tämä uusissa lajeissa tyypillinen harjoittelun vapaus johtaakin yhteen harjoittelun suurimmista kulmakivistä, morpheuksen punaiseen pilleriin eli monipuolisuuteen. Mustavalkoisten lasien läpien katsoville kerrottakoon vielä, että tätä ei pidä ymmärtää kuitenkaan niin, että kaikki monipuolinen harjoittelu olisi kehittävää. Ymmärrtämisen arvoinen asia onkin se, että monipuolinen harjoittelu luo sellaisen ympäristön, joka antaa tilaa pitää oikeasti fyysisten ominaisuuksien kehittämisen kannalta tärkeät kulmakivet mukana harjoittelussa. Monipuolisen urheilun luoma motivaation kun tiedettään kasvattavan harjoittelun volyymia, intensiteettiä ja sen lisäksi se luo auttamatta riittävästi vaihtelua kehitysken takaamiseksi. Toisin sanoen monipuolisuus ei yksin ole syy, miksi crossfittaajat ovat vahvempia kuin sinä, vaan monipuolisuus antaa avaimet treenata enemmän, kovempaa ja riittävän vaihtelevasti. Nämä ovatkin ne asiat joista todellinen kehittyminen voidaan mitata.

Tämän tekstin luettuasi voitkin miettiä rajoittaako sinun urheilua enemmän lajin oikeat säännöt, vai sen sijaan itsesi ja muiden luomat käsitykset/luulot/oletukset siitä, miten lajia tulisi harjoitella. Kun tämän jälkeen huomaat, että aika monetkin tavat mitä päivittäisessä harjoittelussasi käytät, eivät todellisuudessa perustukaan mihinkään tarkasti tutkittuihin asioihin, vaan sen sijaan kuuluisaan mutututumaan (broscience), saatatkin vaihtaa monia juurtuneita harjoittelutapojasi toisiin ja melko nopeastikin saada aikaiseksi sellaista kehitystä, jota uusien lajien harrastajat kokevat päivittäin.

Nyt kun todellinen antikliimaksi on saavutettu, voidaan ajatusleikkiä jatkaa vielä miettimällä, onko uusille lajeille näennäinen harjoittelun vapaus oikeasti sellaista, mitä ei perinteisissä lajeissa voitaisi saavuttaa? Vaikkei kysymys uskon asiasta olekaan, niin uskallan tätä kuitenkin epäillä. Välillä kuitenkin laskujen maksun, television katselun ja töiden teon ohella unohdamme uskomattoman hienon kykymme, kykymme luoda uutta. Lopetetaan tämä melko provokatiivinen kliseiden heittely tällä kertaa kuitenkin näihin sanoihin: vasta kun tiedät, minkä takia ja millä perusteilla säännöt ja oletukset ovat syntyneet, voit alkaa luomaa uusia sääntöjä.

 

author: Kalle Koskimäki

Kirjoittaja on intohimoinen urheiluvalmentaja sekä painonnostaja. Painonnostoon erikoistuneen ammattivalmentajan valmennuksessa käy viikoittain kymmeniä eri lajien urheilijoita vasta aloittaneista aina kansainvälisen tason urheilijoihin asti. Kirjoittaja toimii mm. Turun Urheiluakatemian Fysiikkavalmentajana sekä Painonnostoliiton ohjaajakouluttajana

Comment
0

Leave a reply